Menu

Recente bijscholingen en workshops

  • Praktische cursus spelling (organisatie: KweC; cursusleider: Carine Manderfeld (Brugge) (november 2023)

    In deze cursus werd de KweC-methodiek aangeleerd om spellingsmoeilijkheden te behandelen. In deze methodiek wordt er multsensorieel gewerkt, dit wil zeggen dat meerdere zintuigen (horen, zien en voelen) tegelijkertijd worden gestimuleerd bij het leren spellen. Uit onderzoek blijkt dit uitermate effectief te zijn.

    Letters en spellingsregels worden visueel gemaakt, door gebruik te maken van blokjes. De kinderen leren woorden bewust in klanken verdelen en per klank in kleuren neer te leggen. Zo ontstaat het woordbeeld eerst in kleuren en daarna in letters. Voor veel kinderen met specifieke leerbehoeften is dit een prettige en effectieve manier om de spellingsregels te herkennen, onthouden en toe te passen.

    De KweC-methodiek sluit ook aan bij alle spellingmethoden die op de basisscholen worden gebruikt.

  • Méér dan larynxmanipulatie (stemtherapie) (organisatie: Einders Educatie; cursusleiders: Jan Peters; Adie Kessels – de Beer (Eindhoven) (april 2023)

    Larynxmanipulatie is een gespecialiseerde therapievorm, die voornamelijk wordt ingezet bij stem- en slikstoornissen. De verschillende spieren in het keelgebied kunnen bij een verkeerde spanning een invloed uitoefenen op de stem en/of het slikken. Zo kan een stemprobleem ontstaan (heesheid, gespannen stem) of kunnen welbepaalde slikproblemen optreden. Ook het gevoel om een brok in de keel te hebben (globusgevoel) wordt meestal veroorzaakt door foutieve spanningen van keelspieren. De patiënt is dan meestal geneigd om veel te hoesten en te schrapen, wat het stemprobleem nog verergert.

    Tijdens de cursus werd het onderzoek van de spanningen van de spieren en van de beweeglijkheid van de larynx (= strottenhoofd), maar tevens van de hals- en bovenste ruggenwervels toegelicht en ingeoefend.

    Daarnaast werd de behandeling grondig aangebracht. Die bestaat uit het manipuleren van spieren of gewrichten in het hoofd/hals/keelgebied.

    Deze behandeling kan dus geïntegreerd worden in een therapie voor stemstoornissen. Het is een zeer waardevolle aanvulling voor mensen die een verhoogde spanning in het halsgebied ervaren. Na behandeling is er sprake van meer ontspanning, een toename van de stemkwaliteit, vermindering van pijnsensaties en verbeteren van het slikken.

  • OMFT verdiepingscursus (oro-myofunctionele therapie) (organisatie: KWeC; cursusleider: Peter Helderop (NL)) (december 2022)

    De verdiepingscursus werd gevolgd om in de praktijk de kinderen met afwijkende mondgewoonten (zoals open mondgedrag, afwijkend slikken) nog doordachter met behulp van een gespecialiseerde aanpak te kunnen behandelen.

    In de Verdiepingscursus OMFT werd veel aandacht besteed aan metingen, protocollen en de spieren in het mondgebied. Ook de kennis van de basiscursus werd opgehaald en opgefrist. Tevens kwamen tandheelkundige kennis en terminologie, het maken van correcte gebitsfoto’s en het gebruik van Trainers® aan de orde. Niels van der Valk van MRC Europe uit Waalwijk kwam ook een lezing geven over het belang van het aanpakken van afwijkend mondgedrag en hoe de logopedist een belangrijke rol inneemt in het gezond op laten groeien van kinderen.

  • Intensieve cursus eet- en drinkproblemen bij jonge kinderen (organisatie: Artevelde Academy; cursusleider: Marleen D’hondt.) (februari 2023)

    Deze cursus stelt de logopedist in staat om jonge kinderen met eet- en drinkproblemen te kunnen signaleren, onderzoeken en te behandelen.

    Er werd ook uitgebreid stilgestaan bij bepaalde ziektebeelden of aandoeningen zoals neurologische ontwikkelingsstoornissen en schisis, die gepaard kunnen gaan met specifieke voedingsproblemen.

  • OMFT of oro-myofunctionele therapie (organisatie: KWeC; cursusleider: Peter Helderop (NL))

    De cursus werd gevolgd om in de praktijk de kinderen met een oro-myofunctionele problematiek mbv een gespecialiseerde aanpak te kunnen behandelen.

    Afwijkende mondgewoonten als duim-, vinger-, speenzuigen, nagelbijten, mondademen of een afwijkend slikpatroon kunnen onbalans in het functioneren van de mondspieren veroorzaken. De gevolgen hiervan zijn te zien in de gebits- of kaakvorm of hoorbaar in de spraak (lispelen of slissen). Oromyofunctionele therapie (OMFT) is erop gericht om via oefening de orofaciale spieren in balans te herstellen. Ook verkort het veelal de orthodontische behandeltijd en het vermindert relaps. De cursus besteedt ruim aandacht aan veel voorkomende gevallen van afwijkend mondgedrag en de behandeling daarvan: het veranderen van de functie van de tong- en lipspieren, waardoor de vorm van het gebit mee kan veranderen. Ook de noodzakelijke tandheelkunde komt aan bod. Door het volgen van de cursus ben ik in staat om: praktisch en planmatig te werken met OMFT volgens hét protocol-OMFT van Peter Helderop, vakkundig te werken met alle noodzakelijke meetapparatuur (o.a. Measuring Station 430), en daarnaast ook om dwarsverbanden te herkennen met tandheelkunde en orthodontie.

  • Typ10 (C&Explore© Genk)

    De trainerscursus typ10 werd gevolgd om in de praktijk deze typmethode te kunnen aanbieden aan alle kinderen die graag op een speelse en leuke manier blind leren typen.

    Voor meer info: zie de opleiding typ10

  • RekenTrapperS

    Maal- en deeltafels en beginnend breukenonderwijs in 2de en 3de leerjaar. Inzichtelijk en automatiserend rekenen met RekenTrapperS. (SIG Gijzegem) RekenTrapperS is een rekenmethode die ontwikkeld werd aan Eureka Leuven. De rekenmethode werd ontwikkeld voor normaalbegaafde kinderen met leerstoornissen.

    Binnen de methode van RekenTrapperS is een sterke differentiatie mogelijk. Men werkt met rekenmodules waarin voorafgaande aangeleerde vaardigheden telkens op dezelfde inzichten uitgebreid worden. In de praktijk kan de kennis omtrent deze rekenmethode ingezet worden bij kinderen met (ernstige) rekenmoeilijkheden.

  • Preventie van communicatieve problemen via de ‘Parent Focused Approach’: logopedische begeleiding van baby’s en peuters met schisis. (HoGent)

    Kinderen die geboren worden met schisis hebben een verhoogde kans op problemen in de communicatieve ontwikkeling. Eens een achterstand wordt opgelopen, wordt die telkens meegenomen naar elke volgende fase in de communicatieve ontwikkeling. De Parent Focused Approach probeert hierin een oplossing te brengen door het aanleren van enkele principes aan de ouders die ze kunnen toepassen bij dagelijkse activiteiten (vb voeding, verzorging, spelen, boekjes kijken…)

  • ADHD: een effectieve aanpak van diagnostiek en behandeling (Sig Destelbergen)

    5 tot 7% van de kinderen heeft ADHD. Van de kinderen met ADHD heeft een vierde tot de helft ook leerstoornissen. Vandaar dat we in de praktijk ook vaak geconfronteerd worden met kinderen met ADHD. Hiermee moet rekening gehouden worden in de diagnostiek en de behandeling van hun leerstoornis. Deze studiedag bracht op dat vlak de nieuwste inzichten verkregen uit wetenschappelijk onderzoek.

  • spraakontwikkelingsdyspraxie, bekend of gekend? (Sig Destelbergen)

    Deze studiedag bracht een verdieping in de problematiek van spraakontwikkelingsdyspraxie: kenmerken, hoe te onderzoeken en hoe te behandelen?

  • De diagnostiek van stem-, taal- en spraakstoornissen met PRAAT (HoGent)

    PRAAT is een computerprogramma waarmee akoestische metingen kunnen uitgevoerd worden ifv een kwaliteitsvol stemonderzoek. De praktijk beschikt over alle faciliteiten om mbv PRAAT een volledig en kwalitatief stemonderzoek uit te voeren.